Ετοιµα είναι τα τεχνικά δελτία για τον διαγωνισµό µέσω του οποίου το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης αναβαθµίζει τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).

Περνώντας τη σχέση µε τους κρατικούς φορείς στην ψηφιακή εποχή, στην οποία τα πιστοποιητικά θα εκδίδονται εξ αποστάσεως και µε αυτεπάγγελτη αναζήτηση.

Τα σχετικά κείµενα έχουν ήδη εγκριθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενηµέρωσης και η διαγωνιστική διαδικασία θα ξεκινήσει τον Μάρτιο, ώστε η υλοποίηση του «ψηφιακού ΚΕΠ» (eKEP) να ξεκινήσει µέσα στο 2019.

Στους πέντε βασικούς στόχους του έργου περιλαµβάνονται:

Ο εκσυγχρονισµός της λειτουργίας των ΚΕΠ τόσο για τους υπαλλήλους όσο και για τους πολίτες/επιχειρήσεις, µε την εισαγωγή ψηφιακών διαδικασιών επικοινωνίας και διεκπεραίωσης υποθέσεων.

Η εισαγωγή διαδικασιών ηλεκτρονικής αυτεπάγγελτης αναζήτησης εγγράφων. Η αναβάθµιση των υποδοµών µέσω της µεταφοράς τους στο G-Cloud, µε παράλληλη εξασφάλιση της βιωσιµότητάς τους ως αυτόνοµου πληροφοριακού συστήµατος.

Με αυτόν τον τρόπο δηµιουργείται ενιαίο περιβάλλον εργασίας σε όλα τα ΚΕΠ.
Ο διαχωρισµός του eKEP από την Πύλη ΕΡΜΗΣ στην οποία στηρίζεται σήµερα η λειτουργία των ΚΕΠ και η εξασφάλιση έτσι της βιωσιµότητάς του.

Η παροχή εξ αποστάσεως εγκεκριµένης ηλεκτρονικής υπογραφής.
Τα πιστοποιητικά που ζητούν οι πολίτες θα εκδίδονται εξ αποστάσεως και µε αυτεπάγγελτη αναζήτηση

Τα ΚΕΠ έχουν καταφέρει να εξελιχθούν σε θεσµό που εκτιµούν οι πολίτες, καθώς τους απάλλαξε από το κυνήγι των εγγράφων από υπηρεσία σε υπηρεσία. Σήµερα υπάρχουν ανά την Επικράτεια 1.064 γραφεία ΚΕΠ, που διεκπεραιώνουν περίπου 1.000 διαφορετικές εργασίες.

Μέσα στο 2017 διεκπεραιώθηκαν από τα ΚΕΠ συνολικά 8.519.381 υποθέσεις, αλλά για την ολοκλήρωσή τους χρειάστηκε η φυσική παρουσία του πολίτη είτε στην αρχική αίτηση είτε και ενδιαµέσως εάν απαιτούνταν πρόσθετα δικαιολογητικά.

Οµως η λειτουργία των ΚΕΠ έχει αρχίσει να φθάνει στα όρια των δυνατοτήτων της, καθώς:

Ο εξοπλισµός του λειτουργούντος συστήµατος ΕΡΜΗΣ – ΚΕΠ αποκτήθηκε προ δεκαετίας, δηµιουργεί πολλά προβλήµατα στην καθηµερινή λειτουργία των ΚΕΠ και αυξάνει τον κίνδυνο διακοπής των παρεχόµενων υπηρεσιών.

Οι 3.500 υπάλληλοι των ΚΕΠ χρησιµοποιούν το ΚΕΠ-BO (Back Office) που βρίσκεται στις υποδοµές της Πύλης ΕΡΜΗΣ, για την εισαγωγή, παρακολούθηση και ολοκλήρωση των υποθέσεων.

Η διεκπεραίωση για έναν µικρό αριθµό από πιστοποιηµένες διαδικασίες είναι ηλεκτρονική, δηλαδή µέσω διαλειτουργικότητας της Πύλης ΕΡΜΗΣ και του Πληροφοριακού Συστήµατος του φορέα που εκδίδει το έγγραφο (π.χ. έναν δήµο).

Ετσι, ο αιτών παραλαµβάνει το έγγραφο που ζήτησε επιτόπου χωρίς σηµαντικές απαιτήσεις από πλευράς δικαιολογητικών (π.χ. αρκεί ταυτότητα, απόδειξη ∆ΕΗ κ.λπ.).

«Οι περισσότερες όµως πιστοποιηµένες διαδικασίες ΚΕΠ διεκπεραιώνονται εξωσυστηµικά, δηλαδή το αίτηµα προωθείται προς τον αρµόδιο φορέα είτε µέσω πιστοποιηµένων φαξ είτε και παραδοσιακά,

δηλαδή ο φυσικός φάκελος προωθείται µέσω ταχυδροµείου ή υπαλλήλου ΚΕΠ», όπως αναφέρεται στο τεχνικό δελτίο.

Κύρια αιτία αυτού είναι το γεγονός ότι ενώ οι υπάλληλοι των ΚΕΠ έχουν εξοπλιστεί µε πιστοποιητικά για την ψηφιακή υπογραφή εγγράφων και θα µπορούσαν να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά µέσω ηλεκτρονικού ταχυδροµείου τα αιτήµατα και τα δικαιολογητικά, δεν ισχύει το ίδιο για τους αρµόδιους φορείς στο σύνολό τους.

Τα πέντε υποέργα

Τα υποέργα στον δρόµο της πλήρους ψηφιοποίησης των ΚΕΠ, όπως περιγράφονται στα τεχνικά δελτία, είναι: 1) Νέο πληροφοριακό σύστηµα «Ψηφιακό ΚΕΠ (eKEP), 2) Εικονικό γραφείο υπαλλήλου ΚΕΠ

– ∆ιαµόρφωση κεντρικής υποδοµής (Application & Desktop Virtualization), 3) Εξοπλισµός υπαλλήλου ΚΕΠ (Thin Based Computing), 4) Υπηρεσίες αποτύπωσης και ανανέωσης/ διαγραφής διαδικασιών ΚΕΠ και

5) Προµήθεια Εγκεκριµένων ∆ιατάξεων ∆ηµιουργίας Υπογραφής (Ε∆∆Υ). Για τις πρώτες δράσεις του έργου ο προϋπολογισµός είναι 2,4 εκατ. ευρώ, µέσω ΕΣΠΑ.

Το 2017 τα ΚΕΠ διεκπεραίωσαν συνολικά 8.519.381 υποθέσεις. Για την ολοκλήρωσή τους χρειάστηκε η φυσική παρουσία του πολίτη είτε στην αρχική αίτηση είτε και ενδιαµέσως εάν απαιτούνταν πρόσθετα δικαιολογητικά

Εφάπαξ η υποβολή στοιχείων και δικαιολογητικών

Με την υλοποίηση αυτών των σταδίων, ο θεσµός των ΚΕΠ θα περάσει στο επόµενο επίπεδο λειτουργίας. Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις θα πάψουν πλέον να είναι οι διακινητές εγγράφων για λογαριασµό του ∆ηµοσίου.

Το σύστηµα θα διαθέτει έναν ισχυρό µηχανισµό καταγραφής ενεργειών χρηστών. Μέσω αυτού του συστήµατος, για όλα τα δικαιολογητικά που µπορούν να εκδοθούν ηλεκτρονικά.

Ο πολίτης δεν θα χρειάζεται να κάνει καµία ενέργεια, ούτε σε ΚΕΠ, ούτε στην Εθνική Πύλη ΕΡΜΗΣ, ούτε σε οποιονδήποτε δηµόσιο φορέα. Θα αρκεί όταν υποβάλλει την αίτηση να συναινεί στην αυτεπάγγελτη αναζήτησή τους.

«Εµβληµατικό έργο», στο πλαίσιο της µεταρρύθµισης και απλοποίησης των διαδικασιών της ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης, χαρακτηρίζει το ψηφιακό ΚΕΠ ο γενικός γραµµατέας του υπουργείου ∆ιοικητικής Ανασυγκρότησης, Γρηγόρης Θεοδωράκης:

«Με τα ψηφιακά ΚΕΠ περνάµε στη λογική της αρχής ”µόνον άπαξ” (once only), που σηµαίνει ότι πληροφορίες και στοιχεία που έχουν προσκοµιστεί σε δηµόσιες Αρχές δεν απαιτείται να υποβληθούν ξανά.

∆ηλαδή, δικαιολογητικά θα υποβάλλονται µόνο µία φορά και από εκεί και πέρα η ∆ηµόσια ∆ιοίκηση είναι υποχρεωµένη από µόνη της να τα αναζητά και να τα παρέχει όταν αυτά ζητούνται».

Οπως σηµειώνει, «θα αρκεί η υποβολή του αιτήµατος (online ή µε φυσική παρουσία) και άµεσα ο αιτών θα λαµβάνει την απάντηση ”έλα να πάρεις την άδειά σου” ή «δεν µπορείς να πάρεις την άδειά σου για τους X λόγους».

Ο κ. Θεοδωράκης υπενθυµίζει επίσης ότι έχει δροµολογηθεί και η ενίσχυση των ΚΕΠ µέσω ΑΣΕΠ µε 152 νέους, µόνιµους υπαλλήλους