To Corfu Magazine παρουσίασε ορισμένα από τα πιο ξακουστά αρχοντικά του νησιού, σε μια αναδρομή στο παρελθόν, γεμάτο από μνήμες και θρύλους που δημιουργήθηκαν στην «Κόμισσα» του Ιονίου Πελάγους.

 

Αρχοντικό Γιαλλινά

Στην κεντρική πλατεία της Κέρκυρας και πιο συγκεκριμένα στην οδό Καποδιστρίου 12 αντικρίζει κανείς το αρχοντικό Γιαλλινά.

Ένα κτίριο απαράμιλλης ομορφιάς, το οποίο ανήκε στην οικογένεια του Κερκυραίου υδατογράφου Άγγελου Γιαλλινά, ενός ζωγράφου διεθνούς ακτινοβολίας, καθώς, τα έργα του έχουν αποκτήσει ευρωπαϊκή φήμη. Το αρχοντικό προήλθε μέσα από τη ένωση τεσσάρων κτιρίων με σχέδια που έγιναν το 1840.

Τα τέσσερα κτίρια είχαν χτιστεί επί Ενετοκρατίας και υπάκουγαν στο διάταγμα τις Επιτόπιας Ενετικής Διοίκησης.

Σύμφωνα με αυτό η πρόσοψη κάθε σπιτιού στην Σπιανάδα μπορούσε να έχει πλάτος μέχρι έξι μέτρα και δύο το πολύ παράθυρα, ενώ το μήκος του ήταν απεριόριστο. Με τον τρόπο αυτόν αυξανόταν ο αριθμός των κτισμάτων που μπορούσαν να έχουν πρόσοψη στην πλατεία.

Μετά την συνένωση των μπροστινών κτισμάτων, το αρχοντικό διέθετε τέσσερα παράθυρα, ενώ το συνολικό του πλάτος έφτανε τα δεκατρία μέτρα. Αργότερα προστέθηκε το προστώο με τις πέντε αψίδες και η σκάλα που κατέληγε στα δύο πίσω διαμερίσματα.

Τα χρώματα που χρησιμοποιήθηκαν για τον χρωματισμό της πρόσοψης ήταν υποκίτρινο (όχρα) για τους τοίχους και υπόλευκο στα παράθυρα και τις ασπίδες που μας παραπέμπουν σε αρκετά αρχοντικά της Βενετίας.

Στο αρχοντικό Γιαλλινά διέμεινε τους τελευταίους μήνες της ζωής του ο γνωστός συγγραφέας Κωνσταντίνος Θεοτόκης. Η επιγραφή που βρίσκεται στο εξωτερικό του κτίσματος μαρτυρά ότι απεβίωσε εκεί την πρώτη Ιουλίου του 1923.

Αρχοντικό Κομπίτσι
Στο κέντρο της πόλης και απέναντι από την εκκλησία του Αγίου Βασιλείου βρίσκεται μια τριώροφη κατοικία. Σύμφωνα με μία επιγραφή που υπάρχει στην πλάγια θύρα του κτίστηκε το 1680 από τον Daniel Cobici και αναμορφώθηκε το 1828, στη συνέχεια όμως έγιναν και άλλες επεμβάσεις στο κτίριο.

Το κτίριο έχει την τυπική στοά στο ισόγειο που επαναλαμβάνετε στο μεγαλύτερο μέρος αυτού του δρόμου και είναι το κύριο χαρακτηριστικό των εμπορικών περιοχών της πόλης.

Η εσωτερική διαμόρφωση του Piano Nobile είναι ιδιαίτερα πολυτελής, ενώ η κυρία όψη είναι αρκετά επιμελημένη. Η σκάλα του είναι φτιαγμένη από κόκκινη πέτρα σινιόν και έχει κατασκευαστεί με ιδιαίτερη φροντίδα. Κάθε πλατύσκαλο φωτίζεται από δύο μεγάλα παράθυρα.

Ο 2ος όροφος είναι και ο σπουδαιότερος όροφος του κτιρίου. Αξιόλογο στοιχείο του ορόφου είναι οι πόρτες της αίθουσας υποδοχής, με πολυτελή διαμόρφωση. Η κύρια όψη του αρκετά επιμελημένη με τις διακοσμητικές οριζόντιες ζώνες σε διάφορες στάθμες και τονισμό του άξονα συμμετρίας. Επίσης διακοσμείται με ωραία μουριόνια (διακοσμητικές κεφαλές).

Η στοά έχει αλλοιωθεί λόγο νεωτέρων ενισχύσεων. Η οικογένεια Κομπίτσι ήταν Κρητικής καταγωγής και ανήκε στην τάξη των ευγενών της μεγαλονήσου επί Βενετικής κυριαρχίας.

Η παλαιότερη μνεία γόνων της οικογενείας στην Κέρκυρα ανάγεται το 1666, όταν ο αναφερόμενος στην επιγραφή Δανιήλ ήταν εγκατεστημένος στο νησί και αναφέρεται ως έμπορων λαδιών στην Βενετία. Το 1699 ο ανιψιός του Νικόλαος μετακόμισε στην Κέρκυρα με όλη του τη οικογένεια.

Villa Rossa (κόκκινη βίλα)
Η Villa Rossa από τα πιο γνωστά και πιο επιβλητικά αρχοντικά της Κέρκυρας. Ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1864 από τον αγιογράφο και ζωγράφο Νικόλαο Ασπιώτη, ο οποίος ήταν μαθητής του ιερομόναχου Παύλου Προσαλέντη, του ζωγράφου Δανιήλ Κόκλα και του Ιταλού Rafael Ceccondi.

Η αρχιτεκτονική της είναι βασισμένη πάνω στον ιταλικό ρομαντισμό και την Αγγλική εξοχική κατοικία κι υπήρξε μνημείο-σύμβολο του 19ου αιώνα. Η βίλα γνώρισε μέρες δόξας, πλούτου και θαυμασμού.

Εκεί φιλοξενήθηκαν βασιλείς, πρίγκιπες, πολιτικοί και διανοούμενοι. Οι δεξιώσεις σ΄αυτήν ήταν σημαντικό γεγονός της τότε εποχής. Το κτίριο είχε 24 δωμάτια, ένα μεγάλο γήπεδο τέννις, ενώ τεράστιοι ήταν και οι κήποι που την περιτριγύριζαν. Το 1997 η Villa Rossa αγοράστηκε από την κτηματική υπηρεσία του Δήμου.

ΤΑ ΑΡΧΟΝΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΠΙΑΝΑΔΑΣ
Τα αρχοντικά γύρω από τη Σπιανάδα, τη μεγαλύτερη πλατεία των Βαλκανίων, το Παλιό και το Νέο Φρούριο, το Κανόνι, το Μον Ρεπό και το θέατρο «Σαν Τζιάκομο» ξετυλίγουν τη βεντάλια της βενετσιάνικης, γαλλικής και αγγλικής επιρροής στη νεότερη αρχιτεκτονική του νησιού, που διατηρήθηκε αλώβητη καθώς η Κέρκυρα δεν επλήγη από τους μεγάλους σεισμούς του 1953 που ισοπέδωσαν τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου.

Αρχοντικό Καποδίστρια
Σε μικρή απόσταση από τα παλαιά Ανάκτορα και την Αναγνωστική εταιρία στην οδό Καποδιστρίου 124 συναντάμε το αρχοντικό Καποδίστρια. Το αρχοντικό χτίστηκε το 1840 βάσει των σχεδίων του γνωστού αρχιτέκτονα Ιωάννη Χρόνη, στη θέση του παλαιότερου αρχοντικού της οικογένειας Καποδίστρια.

Η μαρμάρινη πρόσοψή του, τα Κορινθιακά του πιλάστρα από ροζ πέτρα, τα κιονόκρανα με φύλλα άκανθας και το όμορφο κιγκλίδωμα κάνουν το κτίριο ένα από τα ωραιότερα αρχιτεκτονικά μνημεία της Ελλάδας.

Από τα παράθυρα και την βεράντα η θέα είναι πανοραμική, μπορεί να θαυμάσει κανείς το παλαιό φρούριο, την οπίσθια όψη του κτιρίου των παλαιών ανακτόρων και το Φαλιράκι. Παράλληλα μπορεί να αντικρίσει κανείς το Ιόνιο, ενώ στο βάθος διακρίνονται οι ακτές της Θεσπρωτίας και της νότιας Αλβανίας.

Η εντοιχισμένη μαρμάρινη πλάκα που υπάρχει στην πρόσοψη, θυμίζει ότι στο κτίριο που υπήρχε στο πίσω μέρος του αρχοντικό, το 1776 γεννήθηκε ο Ιωάννης Καποδίστριας, ο πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδας.

Πριν την ενσωμάτωση των Επτανήσων στην Ελλάδα, το Μέγαρο αποτέλεσε κατοικία του προέδρου της Ιονίου Γερουσίας και μετά το 1864 στέγασε την νομαρχία της Κέρκυρας με εξαίρεση τα χρόνια της κατοχής, που επιτάχθηκε από την Ιταλική στρατιωτική διοίκηση.

Αρχοντικό Σαούλη
Στην περιοχή του Καμπιέλου και κοντά στην εκκλησία της Αντιβουνιώτισσας ορθώνεται το βενετσιάνικο αρχοντικό Σαούλη. Στο πίσω μέρος του κτιρίου υπάρχει ένας μεγάλος κήπος, που διακόπτει τη σφικτή δόμηση της πόλης.

Το κτίσμα αποτελείται από ισόγειο και δύο ορόφους, ενώ στην είσοδο δεσπόζει το επιβλητικό βενετσιάνικο πορτόνι με το οικόσημο της οικογένειας.

Τα πολλά και μεγάλα παράθυρα και οι ελεύθεροι χώροι που το περιβάλλουν κάνουν το οικοδόμημα από τα πιο φωτεινό. Ανάγλυφα σχέδια πάνω στο σοβά διακοσμούν την πρόσοψη. Αυτού του είδους την διακόσμηση, αν και σπάνια, την συναντάμε και σε άλλα κτίρια της πόλης.

Αρχοντικό Ρίκκι
Το αρχοντικό αυτό βρίσκεται στην οδό Μουστοξύδη 15. Αποτελεί ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αρχοντικά της πόλης της περιόδου της βενετοκρατίας.

Αρχικά ήταν διώροφο. Βλέπουμε τα κλειδιά από τα έξι τόξα του προστώου να διακοσμούνται με τις χαρακτηριστικές ανδρικές και γυναικείες λίθινες κεφαλές (τα μουριόνια) που θυμίζουν το διάκοσμο της Λότζας.

Στον όροφο πάνω από τη στοά διαμορφώνεται ο εξώστης. Την εποχή, λοιπόν, της Ενετοκρατίας, κατά της μέρες του καρναβαλιού στην οδό Μουστοξίδη που ήταν πολύ πιο πλατιά απ΄ότι είναι σήμερα γινόταν ιππικοί αγώνες δεξιοτεχνίας των ευγενών.

Αυτοί οι αγώνες γινόταν σε ανάμνηση των αιματηρών αγώνων και μονομαχιών του μεσαίωνα. Από τον εξώστη του αρχοντικού που χρησίμευε σαν θεωρείο παρακολουθούσαν τους αγώνες οι κριτές, που ήταν ο Προνοιτής και οι Σύνδικοι. Σήμερα το κτίριο έχει νεώτερες προσθήκες και είναι εντελώς αλλοιωμένο εσωτερικά.

BIBΛΙΟΓΡΑΦΙΑ-ΠΗΓΕΣ:
www.infokerkyra.gr
www.corfu.gr
otiagapo.blogspot.com
www.cnn.gr
Δημόσια Βιβλιοθήκη Κέρκυρας
www.panoramio.gr