Έπεσαν οι υπογραφές για τον East Med – Γεννιέται η Αμυντική ένωση των 4 κρατών

Ιστορική στιγμή καθώς δεν μιλάμε πλέον για «όραμα» αλλά για υλοποίηση και η απαρχή όλων των εξελίξεων ενεργειακών, γεωπολιτικών και άλλων στην ευρύτερη περιοχή μας, είχαμε πριν λίγο. Υπεγράφη το μνημόνιο συναντίληψης μεταξύ Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ, και Ιταλίας στην Λευκωσία δημιουργώντας την 4μερή αμυντική Συμμαχία. Το Ισραήλ το δήλωσε ΔΥΝΑΤΑ: «Δεσμευόμαστε απόλυτα για τον αγωγό» .. Η μετάφραση είναι αυτονόητη…

Ετσι «καλπάζουν» οι εξελίξεις στα ενεργειακά στη Μεσόγειο, με ένταξη της Ιταλίας στις Τριμερείς με Ισραήλ και Αίγυπτο. Η Ε.Ε. ως παρατηρητής αλλά και μελλοντικός χρηματοδότης συμμετείχε στην Τετραμερή για τον EastMed 

Αποτελεί διπλωματική νίκη της Κύπρου η απόφαση για διακρατικές συμφωνίες στην δημιουργία νέων αγωγών με την Αγκυρα να έχει αυτο-εξοβελιστεί από τους ενεργειακούς σχεδιασμούς, ενώ φαίνεται να οδεύει προς τις «Καλένδες» ο τουρκο-ισραηλινός αγωγός Φ.Α.

Αυτό σημαίνει ότι αυτοί θα πρέπει να προκύπτουν και να υλοποιούνται βάσει υπογραφής διακρατικών συμφωνιών, κάτι που θα εξαναγκάζει την Τουρκία, εφόσον θέλει να συμμετάσχει σε ενεργειακούς σχεδιασμούς της ευρύτερης περιοχής να αναγνωρίσει και να συνυπογράψει με την Κυπριακή Δημοκρατία διακρατικές συμφωνίες, ουσιαστικά αναγνωρίζοντας, θέλοντας και μη, νομικά, την ύπαρξή της, κάτι που συνεχίζει από το 1974 να πράξει.

Πιο αναλυτικά, υπογράφηκε την Τρίτη το Μνημόνιο Συναντίληψης για συνεργασία αναφορικά με τον αγωγό EastMed, μετά το πέρας της Τετραμερούς Υπουργικής Συνάντησης Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ και Ιταλίας που πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία.

Το Μνημόνιο Συναντίληψης υπέγραψαν οι Υπουργοί Ενέργειας της Κύπρου, Γιώργος Λακκοτρύπης, της Ελλάδας, Γιώργος Σταθάκης, του Ισραήλ Γιουβάλ Στάινιτς, καθώς και ο Πρέσβης της Ιταλίας στην Κύπρο, Αντρέα Καβαλλάρι, ο οποίος εκπροσωπεί τον Ιταλό Υπουργό Κάρλο Καλέντα που δεν μπόρεσε να παραβρεθεί.

Σε κοινή δήλωση που εξέδωσαν οι Υπουργοί αναφέρεται ότι η υπογραφή του Μνημονίου Συναντίληψης και οι τετραμερείς συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν την Τρίτη «επιβεβαίωσαν την πρόθεσή μας να συνεργαστούμε ώστε να καταστεί δυνατή και να ενισχυθεί η ανάπτυξη και η υλοποίηση του έργου του αγωγού EastMed, ως μια βιώσιμη και στρατηγική επιλογή, καθώς και ως υποδομή ειδικού ενδιαφέροντος τόσο για κράτη που είναι παραγωγοί φυσικού αερίου, όσο και για την ΕΕ».

Προστίθεται ότι το έργο θα διασφαλίσει μια απευθείας, μακρόπνοη, εξαγωγική οδό από το Ισραήλ και την Κύπρο προς την Ελλάδα, την Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές αγορές, σαν ένα ακόμη στοιχείο του διαδρόμου (φυσικού αερίου) της Ανατολικής Μεσογείου, ενδυναμώνοντας έτσι την ασφάλεια εφοδιασμού της ΕΕ και προωθώντας, παράλληλα, τον ανταγωνισμό μεταξύ παραγώγων αερίου.

Στην κοινή τους δήλωση, τα τέσσερα μέρη αναφέρουν επίσης ότι εξέφρασαν στο μνημόνιο την επιθυμία τους να συνεργαστούν «ούτως ώστε να διευκολύνουμε τις αναγκαίες μελέτες, την αδειοδότηση, την κατασκευή και τη λειτουργία του έργου».

Προς την κατεύθυνση αυτή, προστίθεται, η Τεχνική Επιτροπή που αποτελείται από τους Γενικούς Διευθυντές των τεσσάρων Υπουργείων Ενέργειας, η σύσταση της ποίας συμφωνήθηκε από τους Υπουργούς στην Υπουργική Σύνοδο του Τελ Αβίβ, στις 3 Απριλίου 2017, θα συνεχίσει να πραγματοποιεί συναντήσεις, με την εντολή να συζητήσει, μεταξύ άλλων, τους όρους Διακρατικής Συμφωνίας μεταξύ της Κύπρου, της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Ιταλίας, με στόχο αυτή να υπογραφεί εντός του 2018.

Χαρακτηριστικά του αγωγού

Ο αγωγός έχει ως στόχο την μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου προς την ηπειρωτική Ευρώπη.

Ο αγωγός θα συνδέει την Ανατολική Μεσόγειο με την Ελλάδα μέσω Κύπρου και Κρήτης, ενώ ο τρέχον σχεδιασμός αφορά υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 1.300 χιλιομέτρων και χερσαίο αγωγό μήκους 600 χιλιομέτρων.

Ο αγωγός ξεκινά από τις νέες ανακαλύψεις φυσικού αερίου στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Κύπρο με υποθαλάσσιο αγωγός 200 χλμ. Ακολούθως συνδέει την Κύπρο με την Κρήτη με υποθαλάσσιο αγωγό 700 χλμ, ενώ στην συνέχεια υποθαλάσσιος αγωγός 400 χλμ συνδέει την Κρήτη με την ηπειρωτική Ελλάδα στην Πελοπόννησο.

Στη συνέχεια χερσαίος αγωγός 600 χλμ. διασχίζει την Πελοπόννησο και την Δυτική Ελλάδα. Εκεί ο EastMed θα συνδέεται με υφιστάμενους αγωγούς για να μεταφέρει το φυσικό αέριο προς την Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ο αγωγός θα επιτρέψει επίσης τον ανεφοδιασμό της εσωτερικής αγοράς της Κύπρου με φυσικό αέριο.

Με βάση τις μελέτες η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού θα είναι 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κ.μ.

Ένας από τους βασικούς στόχους του EastMed είναι η ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας για την Ευρώπη, μέσω της διαφοροποίησης των πηγών και διαδρομών του φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με τις μελέτες που έγιναν για τον αγωγό με την χρηματοδότηση της ΕΕ, το έργο θεωρείται τεχνικά εφικτό, οικονομικά βιώσιμο.

Ετσι, με αφορμή την υπογραφή ενός μνημονίου συνεργασίας μεταξύ Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ και Ιταλίας ετοιμάζεται μια νέα αμυντική συμμαχία στην Α.Μεσόγειο με σκοπό την διαφύλαξη του αγωγού από τις ορέξεις της Τουρκίας και των προκλήσεων της.

Σε καμία περίπτωση δεν θα  έχουμε έτσι απλά ένα ενεργειακό έργο (ποτέ δεν ήταν έτσι) το οποίο «θα είναι επωφελές» οικονομικά μόνο για τις τέσσερις χώρες, όπως δηλώνουν συνήθως κατά καιρούς οι πολιτικοί.

Ο αγωγός για όσους κατανοούν «θα φυλάσσεται» στρατιωτικά επί καθημερινής μάλιστα βάσης από ναυτικές δυνάμεις και των τεσσάρων χωρών, ειδικά έναντι της  παρουσίας τουρκικών μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων.

Η Τουρκία του νέου σύγχρονου Σουλτάνου Ερντογάν έχει διακηρύξει επίσημα με δόγμα,  την δημιουργία ισχυρότατου πολεμικού ναυτικού για κυριαρχία ειδικά σε Αιγαίο και Α.Μεσόγειο, σύμφωνα με τον νυν Τούρκο Α/ΓΕΝ και αυτό θα το ακολουθήσει πιστά μέχρι τέλους.

Έτσι μια πιθανή πρόκληση στην περιοχή από τους νέο-οθωμανούς είναι κάτι παραπάνω από σίγουρη , για αυτό και οι «τέσσερις» σίγουρα είναι πιο πολλοί από τον «έναν».  

Η  Ε.Ε., δηλαδή το Βερολίνο,  χρηματοδότησε μελέτη η οποία έδειξε ότι ο αγωγός για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη είναι βιώσιμο έργο και θα υλοποιηθεί.

Η  εξέλιξη διασφαλίζει τον καθοριστικό ρόλο της Ελλάδος και της  Κύπρου στα ενεργειακά της περιοχής, αναβαθμίζοντας ιδιαίτερα το ελληνικό πολεμικό ναυτικό  ως τον «θεματοφύλακα» ενός έργου ζωτικού για την ελληνική και ελληνο-κυπριακή οικονομία.

Την ίδια στιγμή οι Τούρκοι «βράζουν» στην κυριολεξία διότι ενώ δίπλα τους και γύρω τους «σφυρίζουν» ένα σωρό σχέδια αγωγών δεν περιλαμβάνουν τους ίδιους αλλά  την Ελλάδα και την Κύπρο.

Οι Τούρκοι έχουν οργιστεί, διότι μετά το πρόβλημα με τους S-400, τώρα βλέπουν  μετά την ανακοίνωση Αμερικανού υπουργού, ότι  θα χάσουν και τον αγωγό Turk Stream, ο οποίος «απαγορεύεται» από την Ουάσιγκτον να υλοποιηθεί και να φτάσει στο ελληνικό έδαφος. 

Τι θα κάνουν οι Τούρκοι σε αυτό το σκηνικό;

Μα αυτό που γνωρίζουν καλύτερα, θα «διασπείρουν» χάος, οργή, προκλήσεις για να υλοποιηθεί  ακόμη και μια «σύντομη» πολεμική σύγκρουση με την Ελλάδα και την Κύπρο, λόγω πολλών και διαφορετικών θεμάτων και διαφορών, διότι τα ενεργειακά θέματα «σηκώνουν» ακόμη και πόλεμο.

Θυμίζουμε ότι η Τουρκία έχει σοβαρό πρόβλημα ενέργειας το οποίο προσπαθεί να λύσει εν  μέρει με την κατασκευή πυρηνικών εργοστασίων, τα οποία δεν φτάνουν όμως.

Για αυτό οφείλουμε ως Ελλάδα να είμαστε έτοιμοι για «χοντρές» τουρκικές προκλήσεις αρχής γενομένης από την επίσκεψη Ερντογάν μεθαύριο στην Αθήνα , διότι οι πληροφορίες «δείχνουν» ότι ο Τούρκος θα μας προκαλέσει «μέσα στο σπίτι μας» για δύο κυρίως πράγματα, α. Μουσουλμανική  μειονότητα Θράκης  και β. ενεργειακά-Αιγαίο.